ارزیابی بازار زعفران ایران در دنیا

iran saffron
ارزیابی بازار زعفران ایران در دنیا
۲٫۸ (۵۵%) ۴ votes

مدیر سایت نورهان در گفتگویی دوستانه با مدیریت محتوا با بررسی نوسان قیمت زعفران در سالهای گذشته اعلام کرد:

قیمت زعفران معمولی در سال ۱۳۸۸ حدود ۳ میلیون تومان در هر کیلو بوده است.

در آن سال (سال ۸۸) هر دلار قیمتی معادل ۹۰۰ تومان داشته است. به این معنی که هر کیلو زعفران در سال ۸۸ در خرید و فروش داخلی ارزشی معادل ۳۳۳۰ دلار داشته است. البته این مطلب مهم را هم باید در نظر داشت که تولید زعفران در سال ۸۸ حدود ۱۲۰ تن بوده است.

یعنی ۱۲۰ تن زعفران ارزشی معادل ۴۰۰ میلیون دلار داشته است.

آقای محمدی افزود: در سال ۱۳۹۵ تولید زعفران حدود ۳۵۰ تن بوده است. (تولید زعفران در سال ۹۶ بدلیل تمام نشدن فصل برداشت مشخص نیست). در آن سال دلار قیمتی معادل ۳٫۷۰۰ تومان داشته است. اگر مدیریت صحیحی وجود می داشت هرکیلو زعفران در سال ۱۳۹۵ باید قیمتی معادل ۳۳۳۰ دلار (یعنی کیلویی ۱۲ میلیون تومان) می داشت که متاسفانه به حدود ۱۲۰۰ دلار(یعنی کیلویی ۴٫۵۰۰ میلیون تومان) کاهش یافت.

یعنی ۳۵۰ تن زعفران ارزشی معادل ۴۲۰ میلیون دلار داشته است.

یعنی از لحاظ ریالی، تولید ۳۵۰ تن زعفران در سال ۱۳۹۵ ، تقریبا ارزشی معادل همان ۱۲۰ تن  زعفران در سال ۱۳۸۸ را دارد.

آیا ما با این کار ارز آوری را تقویت کرده ایم ؟!! آیا سیاستهایی که بزرگان زعفران در کشور اتخاذ کردند باید ما را به این سمت و سو سوق میداد؟!!

محصول استراتژیک و انحصاری باید آینده اش این باشد؟!!

چطور میشود که زعفران افغانستان برای چندمین سال پیاپی مقام اول را به لحاظ کیفیت و مرغوبیتش کسب کند و ایران در حاشیه بماند؟!! چطور میشود سال گذشته ۲۴۰ تن پیاز در افغانستان توزیع شود؟!

آیا میدانستید که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۵ در عرض یک سال، سطح زیر کشت در افغانستان ۲۵۰ درصد رشد داشته است…؟!!آیا میدانید که حکومت افغانستان علاوه بر بازکردن دروازه های همکاری با کشورهای علاقمند، با دانشگاههای داخلی اش قراردادهای همکاری بسته تا روند کاشت، برداشت و مهمتر از آنها تجارت مدرن بر اساس موازین علمی را بررسی و عملیاتی کنند؟!! آنوقت ما پس از گذشت سالها، هنوز در اجرایی کردن یک طرح شناسنامه دار کردن زعفران مانده ایم.

زنگ خطر : منابع مسئول افغانی امسال ابراز کردند که افغانستان در تولید و تامین پیاز زعفران خودکفا شده اند.

آقای محمدی افزود: حکومت افغانستان تلاشهای وسیعی برای بازاریابی زعفران بخصوص ایجاد بازار در کشورهای حوزه خلیج فارس و چین انجام داده است، ما چه تلاشی انجام داده ایم؟!!! تلاشهای مسئولان افغانی باعث شده یک تفاهم نامه جهت بازاریابی زعفران افغانستان با دولت چین به امضاء رسانده و هم اکنون که ما در خواب غفلت به سر میبریم، مذاکره با کشورهای عربی و اروپایی توسط آنها در جریان است.

جالب است بدانید دو مولفه مهم دیگر که حکومت افغانستان در زمینه زعفران در دست اقدام دارد «ایجاد برند» و همچنین «حفظ اعتبار» است.

قایل توجه اینکه «کیفیت» در قیمت و همچنین فروش زعفران در جهان نقش کلیدی دارد. به نظر بنده اینکه ما قیمت زعفران را به حدی پایین بیاوریم تا دیگران توان رقابت را با ما نداشته باشند آخرین راه حل باید باشد، نه اولین راه چاره. خود شما بیشتر به قیمت ماده ی خوراکی که میخرید اهمیت میدهید یا به کیفیتش؟!!!

مسلما اگر ما محصول ارزان هم تولید کنیم ولی کیفیت مطلوب جهانی را نداشته باشد با شکست مواجه خواهیم شد.

متاسفانه بعضا دیده شده برخی از افرادی هم که در زمینه صادرات زعفران شروع به فعالیت می کنند بجای مشتری یابی، مشتری های دیگر شرکتها را نشان کرده و در رقابت با یکدیگر، متاسفانه قیمتهای پایین تری میدهند طوری که اینقدر قیمت را پایین می آورند که موجب میشود برای جبران کاستی این قیمت از حد معمول، به تهیه و ارسال اجناس با کیفیت پایین روی بیاورند.

به نظر بنده چاره کار خلاصه در موارد زیر است:

  1. مشارکت با دانشگاههای کشور و یادگیری شیوه های بازاریابی نوین و همکاری با آنها توسط مسئولان و صادرکننده ها
  2. بازاریابی و بازار سازی
  3. بارکد گزاری زعفران
  4.  افزایش کیفیت زعفران صادراتی و جلوگیری از تقلب، به این نحو که یک صادر کننده ملزم باشد تایید کیفیت زعفران صادراتی اش را از یک مرجع خاص اخذ کند
  5. ایجاد برند اختصاصی زعفران ایران در دنیا و به عبارتی جهانی سازی تجارت زعفران ایران
  6. برگرداندن اعتبار ایران به جهت بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا

 


ارزیابی بازار زعفران ایران در دنیا
2.8 (55%) 4 votes