روش خشک کردن زعفران

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

روش خشک کردن زعفران

 روش خشك كردن زعفران تعيين كننده كيفيّت و ارزش نهايي زعفران مي­ باشد. عطر خاص زعفران در هنگام خشك كردن در اثر هيدروليز شدن تركيبات پيكروكروسين و آزاد كردن سافرانال توليد مي­گردد.

بلافاصله پس از جداسازی زعفران عمليات خشك كردن صورت مي گيرد.

روش معمول این است که یک پارچه تمیز و سفید پهن می کنند و زعفران را روی آن بصورت تنک پهن می کنند و دمای اتاق را طوری تنظیم می کنند تا زعفران سریع خشک شود و در اثر دیر خشک شدن سیاه نشود.

انواع روش های خشک کردن زعفران

در حالت کلی زعفران به ۲ روش مکانیزه و سنتی انجام می گیرد. طبق آمار به دست آمده بیشتر از نیمی از کشاورزان کشور ما از روش سنتی استفاده می کنند. استفاده از این روش به تجربه و دقت خاصی نیازمند است. به علت اینکه هر گونه اشتباه در خشک کردن زعفران، منجر به پایین آمدن کیفیت آن می شود. به عنوان مثال، دمای زیاد باعث تیره تر شدن زعفران می شود و یا ممکن است همه ی زعفران به صورت یکنواخت خشک نشوند، که همین نکات باعث افت قیمت زعفران شما خواهد شد.


همچنین بخوانید ⇐ زعفرانکاران


روش سنتی خشک کردن زعفران

سه تکنیک خشک کردن به صورت سنتی زعفران به صورت زیر می باشد:

  • روش اول

به وسیله یک چهارچوب تهیه شده توسط کشاورزان این کار انجام می شود. این چهارچوب دارای چند سینی می باشد. چهارچوب درون اتاقی با دنای ۶۵ تا ۷۰ درجه قرار می گیرد. این اتاق باید دارای تهویه مناسب باشد. طی این عملیات تمامی ریشه، گلبرگ و کلاله ی زعفران طی چند ساعت خشک می شوند.

روش خشک کردن زعفران

  • روش دوم

در این روش تنها به کمک چند سینی می توانیم زعفران ها را خشک کنیم. زعفران ها درون سینی و نزدیک بخاری قرار می گیرند. اتاقی با دمای ۷۰ درجه به همراه تهویه برای خشک کردن زعفران ها مورد نیاز می باشد.

  • روش سوم

این یکی از آسان ترین روش ها برای خشک کردن زعفران می باشد. زعفران ها را روی کاغذ های آچار قرار می دهیم و آن ها را نزدیک بخاری با شعله کم قرار می دهیم و شب تا صبح صبر می کنیم.

روش خشک کردن زعفران

روش خشک کردن زعفران

روش بهتر :

یکی از روش های مناسب براي خشك كردن كه كم هزينه بوده و زمان بر نيست اين است كه ۴ پايه فلزي به ارتفاع يك متر بسازيم كه داراي ۳ يا ۴ طبقه با فاصله ۲۰سانتيمتر از هم باشد. طبقه ها از جنس توري حریر(تورهایی که به عنوان پرده از آنها استفاده می شود) می باشد. با قرار دادن ۴ پايه در كنار بخاري و با حرارت مناسب و استفاده از باد پنكه سقفي يا روميزي (دوركم) اقدام به خشک کردن زعفران نماییم.


همچنین بخوانید ⇐ قیمت خرده فروشی زعفران


⚠️توجه : كلاله هاي زعفران تر را بايد بصورت يكنواخت داخل طبقه ها پهن كنيم و آنها را خیلی زیاد روي هم انباشت نكنيم تا سريع تر خشك شوند.

بطور متوسط مقدار انباشت روی هر طبقه حدودا باید اندازه یک بند انگشت باشد. لازم به ذکر است که دونکته بسیار حائز اهمیت است:

۱٫ باید شرایط را طوری فراهم کنیم تا زعفران در حداقل زمان ممکن خشک شود تا رنگ اش در اثر دیر خشک شدن سیاه نشود.

۲٫ باید فاصله طبقه های توری از حرارت مستقیم به اندازه ای باشد که زعفران نسوزد.

 

به کانال تلگرامی “قیمت امروز زعفران” بپیوندید با مطالب داغ و ویژه

کافیست برروی لینک بالا یا پایین کلیک نمایید.

www.telegram.me/zafruni

 

روش خشک کردن زعفران  اصول خشک کردن زعفران  تركيبات پيكروكروسين خشک کردن زعفران روش خشک کردن زعفران سافرانال  نکات خشک کردن زعفران
روش خشک کردن زعفران  اصول خشک کردن زعفران  تركيبات پيكروكروسين خشک کردن زعفران روش خشک کردن زعفران سافرانال  نکات خشک کردن زعفران


*

code



  • رضا علی نصرتی در تاریخ یکشنبه 18 آذر 1397 گفته است :

    من خودم کاشت زعفران کردم

  • محمد در تاریخ پنجشنبه 27 دی 1397 گفته است :

    سلام. کسی از استان فارس کشت گلخانه ایی زعفران انجام داده لطفا به این شماره پیامک یا تماس بگیره ممنون ۰۹۱۷۴۱۷۷۶۳۳

  • mohammad yaser در تاریخ جمعه 17 آبان 1398 گفته است :

    منتظر خبرهای جدید زعفران هستم

WhatsApp
Hi. If you are interested in purchasing saffron, leave a message. We are available for any kind of question!
سلام. اگر خریدار زعفران هستید، می توانید برای ما پیغام بگذارید.
طرح خرید زعفران از کشاورز
خرید انواع زعفران: پوشال پرسی، پوشال قلمدار
تسویه: یک هفته الی 10روز کاری
وزن به کیلوگرم ، نوع زعفران ، شهر: